Historie,
toekomst &
Hoefnagels Fire Safety
Zorgt al bijna 140 jaar voor veiligheid op bijzondere plekken.
Februari 1884
Februari 1884, In de tijd dat de industrie nog midden in de binnenstad zat, begon Janssen-Waijers met het maken van houten rolluiken in de Willem II straat. Met een aangrenzend pand volgde Janus Hoefnagels niet veel later in de IJzerstraat met zijn eigen smederij. De twee bedrijven die al veel samenwerkten besloten om een muur door te breken en samen verder te gaan onder de naam Hoefnagels. Vele jaren later nadert het 140-jarig jubileum van Hoefnagels Fire Safety, een mooi moment om terug te blikken en vooruit te kijken met directeur Rolf Hoefnagels.
Zichtbaar of onzichtbaar?
Hoefnagels, zichtbaar of onzichtbaar? “Wij zijn beide! Als je een rondje door Tilburg loopt, zie je de naam Hoefnagels nog vaak op oude houten garagedeuren en rolluiken. Als familiebedrijf in de 4e generatie met de diepgegronde wortels in Tilburg en onze achtergrond in de particuliere markt, is en blijft Hoefnagels zichtbaar in Tilburg en omgeving. Als alles goed gaat, zie je de meeste producten van ons niet. Hierdoor zijn wij gelukkig ook onzichtbaar! Ondanks dat komen wij op toonaangevende locaties, zowel regionaal als landelijk. Als er brand uitbreekt zijn de bezoekers van het Koning Willem II en Philips Stadion, Van Abbe- en Brabants Museum, Chassé Theater, Ziggo Dome en Schiphol heel blij dat onze producten er zijn.”
140 jaar verder
Bijna 140 jaar verder, wat zijn de veranderingen en overeenkomsten? “Ik nodig iedereen uit voor een rondje in ons eigen museum op de Zevenheuvelenweg! Qua materialen, producten en divisies zie je natuurlijk veel verschillen. Daar zit meteen ook onze overeenkomst met 140 jaar geleden, innovatie en specialisme zit in ons DNA! In de afgelopen 15 jaar zijn 95% van onze producten vernieuwd door ons vermogen om te blijven innoveren en zijn we niet bang om markten waar we geen specialist in zijn anders te benaderen of af te stoten.
Waar voor mij de belangrijkste overeenkomst zit, is dat wij nog veel langdurige dienstverbanden hebben. We weten dat het personeel niet trouwt met één werkgever, maar we zijn wel met onze tijd meegegaan. Wij tonen loyaliteit naar onze werknemers door ze te stimuleren om mee te groeien in onze organisatie. Dit faciliteren we door middel van opleidingen, cursussen en onze eigen Academy, maar dit doen we voornamelijk door op individueel niveau mee te denken. Hierdoor hebben we talloze voorbeelden van collega’s die zijn doorgegroeid naar een functie die hij/zij voor ogen had, waardoor we ook veel loyaliteit van onze collega’s terugkrijgen. Dit past in de visie die wij hebben opgesteld en periodiek met alle collega’s bespreken.”
“Met een eigen Hoefnagels bus komen onze monteurs op plekken waar niemand anders komt zoals achter de douane bij Schiphol, achter de coulissen in de Ziggo Dome of misschien wel in het stadion bij je favoriete voetbalclub.”
Wat maakt het zo leuk om als monteur bij Hoefnagels te werken?
Omdat ik ooit gestart ben bij de service afdeling, heb ik een idee wat onze monteurs in het land dagelijks ervaren. Het is heel belangrijk dat dit zo blijft, waardoor ik regelmatig met ze bel. Daarnaast zitten we 2x per jaar met heel de organisatie samen, organiseren we 2x per jaar een roadshow waar wij naar de monteurs toe gaan, organiseren ze hun eigen vergaderingen en sluiten we de week op vrijdag samen af met een borrel.
Door de open en platte cultuur die wij hebben kan iedereen zijn bevindingen naar bijvoorbeeld directie toe uiten. Zo krijg ik terug dat het materieel, materiaal en arbeidsvoorwaarden goed geregeld zijn bij ons. Met een eigen Hoefnagels bus komen onze monteurs op plekken waar niemand anders komt zoals achter de douane bij Schiphol, achter de coulissen in de Ziggo Dome of misschien wel in het stadion bij je favoriete voetbalclub. Onze eigen collega’s kunnen als beste vertellen over de projecten en waarom zij graag werken bij Hoefnagels!
Hoefnagels, de toekomst
Door alle jaren heen zijn we blijven innoveren, nieuwe wegen en markten ontdekt zowel regionaal, nationaal als internationaal. Zo hebben we durven kiezen voor onze eigen specialismes en afscheid genomen van zaken die niet succesvol waren. Maar het allerbelangrijkste: Onze mensen zijn het DNA van Hoefnagels en maken dit verhaal tot een succes!
Samen successen vieren, dat doen we graag. Zo hebben voor ons 135-jarig bestaan ook een hele leuke trip gehad naar Antwerpen met collega’s en partners, maar kan ik helaas nog niets prijs geven over februari 2024. Maar één ding is zeker: We gaan het vieren en er zal een feestje zijn!
Wil jij je graag aansluiten bij Hoefnagels? Kijk bij onze openstaande vacatures of stuur een open sollicitatie. Dan nemen wij contact op met jou!